Thursday 31 March 2011

Yes!

Maka berlakulah sesi bersoal jawab dengan Dr Ashar (macam la banyak sangat soalan). Cik Yan sangat puas hati dengan jawapan yang diberi.

Memula Cik Yan tanya pasal exercise. Cik Yan explain keadaan yang berlaku seperti di dalam entri awal tadi. Cik Yan juga beritahu yang masa berenang baru2 hari ni (excited yer tgk kolam kat Bangi Equatorial), cramp tak seteruk dulu. Dan waktu berenang di rumah Isnin baru ni pun dah tak rasa tercungap sangat dan doctor kata Insya Allah dah okey tu..

Pastu Cik Yan tanya lagi...saya ni boleh ke buat bridging, pilates, push up, abdominal crunch semua tu..Dia pandang Cik Yan pastu tanya awak ni Exercise Freak ke? Isk..xlah..exercise untuk kesihatan je..tergelak dia..Cik Yan tanya lagi..saya nak lari pecut..boleh ke? Xde pape ke nanti? Dia jawab lagi Insya Allah xde pape sebab kita buat laparoscopic je tapi kalu ada rasa sakit cecepat berhenti atau jangan paksa diri (kalu ngan Jillian, dia kan paksa supaya kita buat sehabis boleh..heheh). Jadi dalam rekod Cik Yan Dr Ashar tu letak notes lebih kurang macam "can do excessive exercise"..

Pastu Cik Yan tanya lagi pasal pemakanan sebab Cik Yan nakla pregnant kan. Cik Yan tanya kalu kita expect to have a baby, memang xleh ke makan nenas ke tembikai ke..pastu dia jawab ni pasal makanan sejuk ngan panas yer..tu amalan orang dedulu tapi tak bermakna makan2 tu buat kita gugur atau jadi pape kat janin. Kalu tanya pasal pemakanan, yang penting kita pastikan healthy diet..jangan bagi uric acid tinggi, jangan bagi glucose tinggi..tu cara yang betul..

Ada orang kata takleh minum kopi time pregnant tapi Cik Yan tak tanyala sebab Cik Yan sangat positif yang itu adala propaganda untuk kita tidak mengikut sunnah/ amalan Nabi junjungan kita. Tahu kan minuman kegemaran Rasulullah SAW adalah kopi? Kopi sangat berkhasiat yer...tapi seperti ajaran Islam amalkan kesederhanaan..takde makna nyelah Cik Yan minum kopi bercawan2 dalah sehari kan..tu orang kata memudaratkan diri sendiri. Cuba google konsep wasatiah..kan Islam suruh menikmati apa yang ada di bumi ini dengan sederhana..jangan lah konon nak jadi umat Islam yang bagus...kita tolak kebendaan di bumi..sibuk kejar akhirat...silap besar tu...Kita harus menikmati apa yang ada dengan penuh kesyukuran di samping beramal untuk hari akhirat..Bila ada gaji besar...ada rezeki lebih jangan lupa kita berzakat..beri sedekah...kan balance tu..

Jadi Cik Yan sangat excited ni untuk berlari atas treadmill (Cik Yan seganla nak lari kat taman bawah tu)...pastu sambung ngan pilates...Insya Allah..nak buat selalu supaya badan menjadi sihat..kalu malas..kita terjun je dalam kolam tu kan...

Cakap pasal kolam..kita tak perlu pandai berenang untuk masuk ke kolam. Kita boleh melakukan berbagai jenis exercise di dalam air kerana air akan menyokong kita..Misalnya yer..korang xleh jogging pasal masalah lutut, mudah penat..korang masuk kolam..korang jalan dari hujung ke hujung..kalu x larat..korang berkawad setempat je dalam air. Jangan risau..lutut..kaki korang xkan sakit..kalu rasa bosan..korang pasang kekuda...tangan angkat gaya tomoi..korang alun tangan tu..rasakan nikmat nyer tu..memula memang korang rasa lenguh la tapi lepas2 tu best tau..tapi Cik Yan segan nak buat sebab ramai bebudak kan..jadi Cik Yan cuma berenang gaya amatur pastu penat Cik Yan jalan..sebab matlamatnya hujung ke hujung x kira apa cara..

No comments:

Post a Comment