Saturday 19 March 2011

Almond Biscotti

Masa gi Singapore bulan September 2010, kami melepak di Starbuck yang berdekatan dengan Raffles Place sambil tunggu kawan En Suami datang menjemput. Di Starbuck tu, buat pertama kalinya Cik Yan beli Caramel Machiato yang besar dan juga Baked Almond sebagai bahan kudapan. Masa bayar tu tertiba En Suami terminat sangat dan terus amik paket Almond Biscotti.

Maka sejak dari hari tu, En Suami sangat la suka kat Almond Biscotti siap tanya benda ni leh buat sendiri ke. Dan apabila dengar persoalan tu, Cik Yan pun apa lagi terusla mencari resepi2 Biscotti ni dan mujur juga ada satu page ni tunjukkan step by step. Jadi mudahla kita faham kan..

Ni resepi yang Cik Yan guna dan menjadi..

1 cwn gula
3 biji telur bersaiz besar
1/2 tsp vanila
3/4 cwn badam (Cik Yan selalu panggang dulu)
1 3/4 cwn tpg gandum
1/4 cwn serbuk koko
1 tsp baking powder
1/4 tsp garam

Pukul telur dan gula sehingga warna kuning pucat dan masukkan vanila. Ayak tepung, serbuk koko, baking powder dan campurkan garam, kemudian masuk ke dalam bancuhan telur tadi. Kaup balik sehingga rata dan bahagikan dua.

Bakar pada suhu 175C selama 10 min atau pun ketika adunan sudah menjadi keras sedikit. Kalu terlebih keras, nanti permukaan akan retak. Keluarkan dan bila rasa2 dah leh pegang biskut tu, kita potong dia dan susun dalam tray. Cik Yan baca, kononnya xleh susun bagi tersentuh antara satu sama lain. Lepas potong tu kita bakar lagi 7 minit dan terbalikkan lagi dan bakar sampai bebetul masak.


Nama Biscotti ni kononnya pasal dia kena bakar lebih dari sekali..jadi kalu bakar sekali je, xleh ngaku Biscotti la..Owh ya..kalu tak suka coklat..boleh juga buat plain je tapi kurangkan telur (dari 3 ke 2) dan juga tambah tepung gandum (dari 13/4 cwn ke 2 cwn)..

Nilah hasilnya Almond Biscotti pada 19th March 2011.

No comments:

Post a Comment