Sunday 13 March 2011

Macaron

Sebelum ni kan ada citer pasal macaron kan..Cik Yan jumpala satu resepi ni. Sangat simple sebab author ni permudahkan dari resepi yang asal. Cik Yan ada terbaca resepi dia yang memula tu sangat2 lah terasa susahnya padahal bahan yang sama cuma method je berbeza. Bahan semua ada kecuali ground almond maka bila tengok wayang citer I am number 4 kat Wangsa Walk, apa lagi Cik Yan pun menyimpang ke Cold Storage sekejap. Sukanya rasa sebab ada stock ground almond dan memandangkan ini percubaan pertama, maka Cik Yan beli nutella sebagai pelekat macaron tu nanti.


Resepi macaron Cik Yan mudah je, nanti kalu dah pandai, leh try yang complicated tu lak..heheh

Benda ni kena pukul sampai kembang atau dalam istilah baking soft peak atau pun meringue
60g telur putih,
20 caster sugar
secubit Cream of Tartar

Yang ni lak kena ayak tapi ground almond takyah la kan..
110g icing sugar
20g cocoa powder
65g ground almond

Pastu campur bahan kering ni dalam meringue dalam 3-4 tuang. Maksudnya campur sikit2 lah kan..
Pastu pipe kat tray dan biar sejam sebelum bakar pada suhu 150C.

Masa Cik Yan belek resepi2 macaron kat blog sesapa lah kan, semua ada mention pasal pengalaman membuat macaron ni..ada yang kata retak permukaan retak seribu, ada yang kata penyek/ gempeng dan ada jugak cakap pasal kaki..memula Cik Yan x faham jugak tapi bila tengok semua gambar2 macaron barulah faham istilah kaki tu..Jadi ni nak bagitaula yang cubaan Cik Yan pertama kali tu berkaki..hahaha. Rupa bentuk memang la x secantik mana tapi itu kita leh betulkan nanti Insya Allah..

Kaki macaron...


Cik Yan x amik banyak gambar sebab ini pertama kali Cik Yan guna piping bag..terkial2 tadi pastu resepi tu cuma menghasilkan sedikit je macaron ni..Sebenarnya masa dah pipe atas tray tu nampak buruk sangat tapi xpelah dah niat kata nak rasa macaron ni camner..

Nilah hasil pertama macaron Cik Yan yang berintikan Nutella. Resepi asal guna coklat Mars masak dengan whip cream tapi dari mengeluarkan kos yang tinggi buat benda tak tau jadi ke tak..Cik Yan pakai Nutella je.

Maka dengan ini tamatla perasaan nak tahu rasa macaron ni dan makin excited pulak nak mencuba lagi supaya dapat yang comel2 macam gambar2 kat internet.


No comments:

Post a Comment