Saturday 1 September 2012

AlphaBET & Cik Yan


Alpha dan Beta adalah 2 ekor kucing comel yang Cik Yan miliki pada tanggal 22 Januari 2012. Ketika itu Alpha masih lagi berusia 3 minggu dan bersaiz kurang sikit dari tapak tangan Cik Yan dan masa tu nak jalan pun terketar-ketar dan tido di tempat yang kurang cahaya. Skang ni tempat tido buatan dia tu dah jadi tempat mainan tatkala terasa nak bermain di celah2 sofa. Beta pula ketika itu berusia hamper 3 bulan dan memang diala yang membuatkan Cik Yan nekad untuk membela kucing setelah melihatnya dia Petsave Melati Utama. Kedua nama mereka Cik Yan gabungkan maka terhasil la AlphaBET dengan surname mereka CENTAURI. Alpha dan Beta Centauri tu adalah antara nama bintang tercerah yang terdapat di galaksi kita (Cik Yan kan minat astronomi).

Sejak membela mereka, bertambah terhibur rasa dan perasaan nak pulang ke rumah dengan segera melonjak2 sebab tak sabar nak melihat dan melayan mereka. En Suami yang tak berapa berani dengan kucing (sebab dorang suka kuarkan kuku) makin lama makin berani dan rajin melayan mereka. Perasaan nak berjalan-jalan pun dah kurang sebab sian tinggalkan dorang setelah 5 hari kita bekerja kan. Kadangkala terasa macam nak berhenti keje dan menghadap je dorang ni..

Tanggal 15 Mac, Cik Yan dapat tau Cik Yan mengandung dan keesokkan harinya Cik Yan pergi ke klinik untuk membuat pengesahan dan Alhamdulillah sesuatu yang dinanti datang akhirnya. Rahmat melimpah tak terhingga buat kami berdua dan bermula perjalanan yang lebih nikmatnya dari dulu dan makin bertambah sayangnya Cik Yan dan En Suami kepada AlphaBET. Bestnya dan tak sabar untuk menjaga baby dan AlphaBET.

AlphaBET di sepanjang tempoh kehamilan ni memang terasa betapa bernilainya mereka cuma ada sekali tu rasa syahdu sikit sebab Beta rindukan En Suami yang bekerja sampai abis baju En Suami dia bawak tido dan kerap menunggu depan pintu. Pilu hati Cik Yan tapi bila En Suami cuti, Beta tak heran sangat pulak dan asyik menghadap Cik Yan je..Alpha tak yah citer la, tu memang dah berubah sayangnye dari En Suami ke Cik Yan. Bila balik keje, AlphaBET akan mengikut masuk ke bilik dan bergolek atas katil mintak dibelai. Comel sangat tau.

Makin lama, kehamilan Cik Yan makin ketara dan setiap kali balik keje mesti penat tambahan pulak bulan pose. Dah la sesorang kan pastu sampai rumah memang letih sangat dan mesti terlelap sekejap sambil ditemani AlphaBET. Beta pulak pandai mengambil hati ngan mengurut Cik Yan..sedap tu tapi part dia terkuarkan kuku tu mula takleh tahan la..Alpha lak akan menjadi teman yang setia tatkala bersahur dan sentiasa minta balasan teman dia makan selepas Cik Yan selesai bersahur. Dia jugala tukang kejut time sahur dan juga waktu untuk solat Subuh. Baguskan Alpha siap tepuk2 kepala Cik Yan dan jika dibiarkan, Alpha akan mula menguasai bantal Cik Yan dan ketika itu confirm dah memang Cik Yan kena bangun untuk bersiap.
Beta

Alpha

Sejak En Suami pesan kat AlphaBET untuk jaga Cik Yan dan baby sebelum gi keje mulala episod kawalan dari AlphaBET. Setiap pergerakan Cik Yan akan diperhati dan mereka bertindak seperti Bodyguard yang mengawal pergerakan Cik Yan tak kira masa. Boleh tu sedap2 tido, mereka takpun salah sekor akan bangun mencari Cik Yan di mana dan jika berada di dapur, AlphaBET akan bermain di hadapan kawasan dapur dan menunggu sampai Cik Yan selesai masak dan kadangkala kesian tengok dorang tertido sebab Cik Yan tak selesai memasak lagi.

Waktu malam pula, dulu Cik Yan memang akan kejar dorang bawak masuk bilik tapi sejak trimester ke2, Cik Yan biar je dorang kalau dorang taknak masuk bilik tapi baru je sedap nak tido mulala Alpha akan mengiau dan mencakar pintu minta masuk. Jadi sejak dari tu, kalau degil sangat tak nak masuk, Cik Yan buka je pintu sedikit dan bila terjaga nanti pastinya AlphaBET akan berada di dalam bilik. Tapi kadangkala datang nakal dorang mula la bertukar jadi tupai dan kera..Beta seperti tupai melompat2 atas katil dan Alpha lak kera yang memanjat grill tingkap sampai terganggu tido.

Paling tak boleh Cik Yan lupa pada satu malam tu tak tau nape tapi takleh tido..baby lak dok gerak sana sini. Makin kita usap perut sambil selawat, zikir semua, makin dia bergerak sana sini dan masa tu lak terasa penat jadi tak lah kuar amik ipad (selalu kalau xleh tido, buka youtube pilih surah AlQuran bagi baby dengar). Beta tertiba masuk bilik dan terus nak tido di sisi, pada masa tu macam nak marah je sebab dahla Cik Yan takleh tido, ntah apa mimpi nak tido dekat sisi kita pulak tapi taklah marah sebab sibuk layankan baby. Bila Beta baring je kat bantal Cik Yan dan merapati badan, serta merta baby senyap dan bergerak perlahan dan akhirnya Cik Yan tertido. Bila citer kat En Suami, dia dok cakap kita sayangkan AlphaBET dan seperti dia memahami keadaan kita. Logik ke orang kata kucing atau binatang leh berinteraksi dengan baby dalam perut.

Ada satu masa tu lak, Cik Yan mengadu kat En Suami dalam telefon yang ada bahagian sakit. Puasla En Suami memujuk tapi time tu kan macam nak manja2 kan jadi panjangla citernya. Datang pulak Alpha cium muka Cik Yan dan Beta pula segera mengurut di kawasan yang Cik Yan kata sakit tu. Ya Allah, terharunya rasa..binatang leh faham keadaan kita dan menolong setakat yang mereka mampu..Sejak dari itu, Beta memang akan mengurut di kawasan yang sakit tu setiap kali Cik Yan duduk diam menonton tv.

Diharapkan bila baby dah lahir nanti, AlphaBET akan jaga baby sebagaimana mereka jaga Cik Yan.
Cik Yan harap sangat yang kami takkan mengabaikan AlphaBET bila baby dah kuar nanti. Cik Yan dan En Suami nak bagi yang terbaik untuk baby dan juga AlphaBET. Kehadiran mereka sangat bermakna dalam hidup Cik Yan..Cik Yan dicintai, disayangi En Suami..dapat pulak AlphaBET..dan dikurniakan rezeki anak setelah 4 tahun kami berkawin. Rezeki pula terasa melimpah ruah tak kira dari segi apa pun..dan semoga ini tidak melekakan kami dan membuatkan kami makin dekat kepada Pencipta kami.


No comments:

Post a Comment