Friday 26 August 2011

Cik Yan.....

Hari tu berlaku satu perbualan dengan kawan Cik Yan. Lantas Cik Yan terasa apa yang dia cakap tu benar walaupun Cik Yan ada memberi alasan kepadanya. Dia cakap memandangkan kita bekerja nape perlu meminta pada suami untuk membeli barang yang kita perlu, nak pakai atau suka walaupun suami kita berkemampuan menunaikannya. Cik Yan bagi alasan dari suami abis ke lain, baik abiskan duit untuk isteri. Tapi hati terasa bersalah gak (masa tu), maklumla baru je dapat dryer ngan food processor kan..sebelum tu lak cakap nak tukar itu tukar ini kat dapur tu semua diperkenankan.

Jadi ketika En Suami tengah memasak (ye, dia masak, Cik Yan tolong kacau je), Cik Yan cuba tanyala kalu nak tukar handphone pakai duit sendiri ke En Suami? Dia terus kata duit dia dan tanya berapa harga handphone tu. Cik Yan cakapla naper pakai duit dia padahal Cik Yan bergaji gak. Lantas dia cakap selagi ada kemampuan, permintaan tak melampau2 dan ada duit lebih, dia akan belikan tak kiralah Cik Yan dapat bonus ke apa ke..Duit gaji isteri simpan, biar suami yang kuar duit untuk keperluan isteri tak kirala apa orang cakap sekali pun. Cik Yan tanya lagi, tu tak kira meminta2 ke bila nak itu nak ini..Dia cakap lagi dah tu nama pun isteri, mestilah mintak kat suami..Tapi janganla bila mintak, suami kata xnak bagi terus buat muka atau mengamuk..

Cik Yan teringat dulu pernah tanya kat sorang senior ni. Dia cakap biasala tu bila suami belikan apa isteri mintak. Dia sendiri belikan beg mahal2 untuk wife dia sebab wife dia minta dan kebetulan ada rezeki lebih. Macam tadi En Suami tunaikan permintaan Cik Yan. Sudahnya dari kedai sampai malam ni dia dok senyum je katanya dia suka dapat belikan untuk Cik Yan. Cik Yan pulak punyala bengong jap tadi kat kedai dok tanya betul ke ni nak belikan..xpe ke..x nyusahkan ke..Bila dah kuar kedai, patutnya Cik Yan yang senyum lebar macam unta tu tapi terbalik lak..dia pulak yang senyum meleret...

Jadinya pasni biarla orang cakap apa, biarla kata kita ni memintak2. Mintak kat suami sendiri takpe dari dok terhegeh2 mintak kat orang lain..Betul tak? Tapi kalu mintak, x dapat, xleh lah kita merajuk ke bising2 atau marah2 kat suami kan,..


No comments:

Post a Comment