Friday 24 June 2011

Investment

Ha...apa korang fikir..adakah terfikir Cik Yan nak :

  1. promo investment memana
  2. hasilan investment
  3. ajak masuk MLM?
Owh tidak...

Sekarang, baik yang tua atau muda semua dah ada kesedaran dalam meningkatkan ekonomi memasing. Semua memikirkan pasal bila x keje..ada duit banyak..ada modal berpusing jadi setiap bulan macam ada je gaji..Bagus tu tapi ada gak limit.

Ada setengah terlampau mengejarkan simpanan di masa hadapan sehingga lupa keadaan skang. Duit ada sibuk beli unit trust, share sana sini..sampaikan duit belanja kena sekat.

Ada yang membuat ASB loan..di sini kita jangan citer pasal halal haram ASB yer..semua pasal beberapa tahun akan datang..duit leh dpt sekian2 amaun..

Tapi terlupa..terlampau mengejarkan duit yang banyak pada masa hadapan, benda yang perlu tak di hiraukan.. Contohnya rumah. Kalu korang ada banyak investment pun..rumah takde..atau duk menumpang rumah family, Cik Yan rasa sangat tak bagus. At least..sebijik rumah sendiri kena ada supaya time kejatuhan, kita ada tempat berlindung. Yelah kalu anak dah ramai..takkan korang nak duduk rumah family lagi..

Ada kes dimana seorang budak muda baru je keje..memula overtime sangat banyak..jadi terus buat ASB loan. Sudahnya bila overtime berkurangan, terpaksa meminta duit tambahan dari keluarga..Harus ingat ASB loan dah jadi commitment yer..

Cik Yan pernah dipujuk untuk amik loan ni. Tapi alasan Cik Yan satu je..kalu Cik Yan nak beli rumah..adakah bank akan mudah meluluskan loan Cik Yan. Sekiranya Cik Yan nak beli keta, adakah senang jugak? Dan sekiranya Cik Yan memerlukan duit yang sangat banyak..mudahka Cik Yan?Jadi bagi sesape yang dah cukup semua, nak buat ASB loan berjuta2 pun xpelah..

Pastu ada pulak yang ghairah beli emas..beli silver..pastu gadai semua..isk..mana boleh gitu kan..kalu buatnya terjadi pape..bank atau tempat gadaian xleh buka..camner kita nak survive. Jadi harusla ada dalam tangan juga sikit kan. Pasal tulah pelarian Champa masih boleh hidup senang walaupun dalam pelarian kerana mereka membawa emas bersama mereka dulu..

Kalu beli tanah sana sini pun..kalu x membuat pape..kita bayar saje la tanah tu kan..pastu bila xde duit..ada tanah pun xleh buat rumah..camner tu..Jual tanah? boleh..kalu tak laku camner?

Jadi dalam ghairah nak invest sana sini..siapkan dulu keperluan penting kita. Hutang rumah kasi clear atau kecik kan..Jangan ghairah nak duit banyak in future sampai tak enjoy kehidupan skang. Ada duit, bahagi2 kan..untuk simpanan / investment dan juga shopping ke jenjalan ke..jangan terlampau kejar duit yang tak pasti kita dapat nikmati nanti.

Ada orang xde duit dalam tangan tapi masih lagi nak citer investment dia dalam berjuta2 di masa hadapan..Halo..kalu ditakdirkan Allah kita sakit..duit tu susut gitu je..jadi berpada2..Jangan enjoy melampau..jangan invest melampau..

No comments:

Post a Comment