Tuesday 20 March 2012

Kisah A,B dan C...D sampingan je

Dulu A mengadu kepada C ketidak puasan hatinya terhadap B. Dia berasa sedih, geram dengan apa yang B lakukan padanya. Alasannya B adalah temannya tapi mengapa B berperangai sedemikian selepas kawin. C yang mengenali kedua2 mereka ini hanya mampu mendengar luahan mereka kerana terdahulu B banyak bercerita dan mengadu juga tentang hal A.

Ada satu ketika, terdapat permintaan sesorang yang penting dalam hidup A iaitu untuk berjumpa dengan anak B. A cuma memberitahu kepada B tentang hasrat itu dan membiarkan saje tanpa membawa orang itu berjumpa B. B ketika itu sedang mengandung, dan tidak berani membawa anak2nya yang masih kecil itu. B mengadu kepada C dan C cuma mampu mendengar saja.

Kemudian datang pulak D yang tidak puas hati dengan tindakan B dan terus memberi persepsi yang kurang elok. A mengatakan yang dia tidak mengambil tindakan kerana terlihat B bersama keluarganya berjalan2 dibandar dan mempertikaikan mengapa B boleh bersama mereka tetapi tidak berkunjung seperti yang diharapkan itu.

Sebelum itu, A ketika terasa hati dengan B atas nasibnya telah pergi ke bandar yang berkilo meter jauhnya untuk menenangkan fikiran tapi tidak pulak membawa orang itu berjumpa B. D tidak tau akan hal ini kerana C simpan saje citer ini.

Kali ni,
Si C mengadu, marah kerana kelalaian B telah menyebabkan ramai orang susah hati, mengganggu keje orang semua, menyiksa anak kecil tetapi C ketika itu telah memastikan segala yang terbaik untuk anak kecil itu. Mengomel, marah2 itu memang sifat C semulajadi tapi masih ada action yang dilakukan. Niat dia meluahkan semua itu supaya menjadi pengajaran atas kelalaian itu telah mengakibatkan ketidaksenangan banyak pihak dan masa orang sekeliling.

Tapi apa yang C dapat adalah kata2 ketidakpuasan hati A kerana C berperangai begitu. C berasa terganggu dan seperti ingin mengamuk saje tapi tertiba teringatkan kisah di atas. Jadi C berpendapat walaupun kisah C mengamuk, marah dan luahkan segala pada A atas perangai B, C telah melakukan yang terbaik dan tidak membiarkan emosinya mengawal semuanya.

Jadi buat A, C cuma boleh ketawa sekarang kerana kalau diikutkan dia yang bersalah dan dia berada ditempat yang tidak layak untuk memberi cadangan atau memberi jalan penyelesaian kerana selama ni terbukti dah kehidupannya di atur oleh D sepenuhnya.

No comments:

Post a Comment