Wednesday 14 December 2011

Em..sesaja tension

Kalu kita bekerja, pastu sah2 bila berkahwin secara langsungnya pasangan kita akan kenal rakan sekerja kita kan..Samada dengar nama saja, jumpa sesekali sebab ada company function atau sebagainya..

Bagi Cik Yan, ok je. En Suami kenal sangat dah kawan opis tapi bukan semua. Dia kenal sebab dulu time out station kat Kemaman, kebetulan dapat minum petang sesama. Pastu jumpa kat rumah orang la company event la..

Tapi itu tak bermakna ada sesetengah perkara yang berkaitan ngan pasangan kita, rakan sekerja dengan selambanya leh tanya2 kan..Perkara yang bukan berkaitan, rasanya biarlah pasangan kita dengan amannya kan. Kalu ada orang berciter pasal sesuatu yang berkaitan pasangan kita..jadi jelah pendengar yang setia kepada luahan itu..x perlu nak minta kepastian. Agak2 kalu kita bertanya tentang pasangannya, dia nak layan ke?

Lagi satu, kalu ada rasa tak puas hati atau isu yang rasanya x boleh ditanya pada pasangan, janganla bertanyakan persoalan itu pada rakan sekerja berlawanan jenis. Terusik hati ok...Cik Yan dah kena sekali dua..memang tak suka okay..Nak suruh open minded pun biarlah bertempat..tak perlu nak bangkit isu poligami pada rakan sekerja wanita jika anda lelaki...cakap pasal hak..jadi apakah anda dah menurut segala tuntutan islam atau setakat tu je..

Bagi wanita pula, kalu anda ada masalah dengan suami..x perlula nak bum bang bum bang dalam laman sosial. Kita juga x bolehla nak cakap suami i camni..suami i camtu..dah rezeki memasing..Nasib yang kita terima x semestinya sama ngan kawan kita..atau pun mungkin ujian yang sama kita terima tapi penerimaan kita berlainan..Jadi ngan bagi negative remarks la..

Ada orang pernah tegur bila Cik Yan rajin baking..dia cakap ko senang la xde anak..Bila bosan duk rumah, duk citer2 dalam laman sosial..bila suruh kuar, bagi alasan ada anak susah. Ish..semua negative..cuba Allah tarik nikmat anak tu..PADAN MUKA kamu..Mak Cik Yan dulu seorang diri besarkan kitorang 3 beradik. Abah lak keje hutan..jadi ada masa tu cuti sangat panjang tapi mak tak berani nak drive jenjalan sesaja. Jadi apa dia buat adalah membeli stok barangan dan fikir aktiviti dikala cuti panjang tu. X pernah sesekali mak mengeluh bosan duk rumah kerana abah xde atau pun kerana abah penat bekerja. Semoga Cik Yan leh jadi seperti mak Cik Yan yang memikir apa nak masak dan aktiviti bersama anak jika En Suami bekerja...Insya Allah.

No comments:

Post a Comment