Thursday 14 April 2011

Red Velvet Cupcake



Alkisahnya Cik Yan takdela kisah sangat pasal kek ni. First time dengar namanya pun pasal kakak kat opis bagi rasa..Rasa gitu-gitu jelah..Pastu ada si adik kat opis ni lak dapat kek ni dari kawan dia..Dia suka sangat pastu nampak muka Cik Yan  dia mintak Cik Yan buat..Em..em..Owh..tidak..Cik Yan x buat..Pastu ada satu hari tu dia beli dan suruh Cik Yan rasa..Still Cik Yan tak suka juga kek tu dan tidak mendatangkan minat untuk membuatnya..


Cik Yan baca kat fav blog Cik Yan. Kakak ni pun sama dia xnak buat kek ni sebab bagi dia macam leceh..x sedap lah semua tu tapi bila dia buat, dia sendiri rasa sangat suka dan husband dia cakap patutnya dari dulu lagi dah buat..Kira sedap sangat la tu kan...

Ada satu ahad tu lepas tengok Junior Master Chef, Cik Yan tengok rancangan DC Cupcakes and again dia tunjuk pasal Red Velvet..Jadi ketika Cik Yan bershopping sakan di Bagus Bakery Solution, Cik Yan membeli barang2 yang kononnya boleh menjadikan kek ni..


Resepi asal ni sebenarnya berbentuk kek tapi memandangkan Cik Yan nak bawak gi opis and I dont like you potong kek 2 tingkat pastu jatuh... Jadi Cik Yan letak je dalam bekas muffin..


Resepi ni Cik Yan amik dari blog Rima..


1 1/4 cwn tepung gandum (Cik Yan guna self raising flour pastu ayak sebelum diayak dengan bahan lain)
1/2 tsp baking powder
1/2 tsp garam
Ayak ketiga-tiga bahan ni (kiranya tepung tu 2 kali lah kena ayak kan)


1tbsp cocoa powder
1 tbsp pewarna merah
Ni kita jadikan macam paste..Cik Yan tambah jugak 1tbsp air..


1/4 cwn butter (57-60 g)
3/4 cwn gula
1 biji telur
1/2 tsp vanila
1/2 cwn butter milk (kalu xde, campur 1/2 cwn fresh milk dan 1 tbsp cuka/  air lemon)
1/2 tsp cuka..(Cik Yan guna Apple Cider)
1/2 tsp soda bicarbonate


Pukul butter dan gula hingga gebu..kemudian masukkan telur dan pukul sehingga sebati. Kemudian masukkan vanila dan juga paste tadi..Dan lagi..pukul sampai sebati..

Cocoa powder+red coloring+water

butter+sugar+egg



Kemudian masukkan tepung dan butter milk secara berselang seli dan pastikan mula dan akhirnya adalah tepung. Contoh Tepung-susu-tepung-susu-tepung..
the mixture
Dalam bekas yang berlainan, bancuh cuka dan juga soda bicarbonate dan masukkan ke dalam bancuhan tepung tadi. Kaup balik menggunakan spatula. Bakar pada suhu 175C selama 50 min atau pun sehingga lidi atau besi tak melekat lagi..


Macam Cik Yan amik masa 15 min sebab pakai muffin tray kan...

into the oven..


Resepi asal frosting dia camni..


125g cream cheese
50g butter
110 icing sugar
1 cwn fresh cream/ whip cream (pukul sampai dia stiff tau)


Pukul cream cheese ngan butter sampai gebu dan masukkan icing sugar..kemudian kaup balik whipped cream dengan spatula..pastu sapulah atas kek/ cupcake tu..


Tapi memandangkan Cik Yan malas nak mengadap whip cream tu..jadi Cik Yan gantikan whip cream dengan 1 tbsp apple cider. Hasilnya sedap jugak bagi Cik Yan..



dlm tupperware nk bwk gi opis

Yg Cik Yan mkn

Jadinya Cik Yan sangat puas hati dapat buatkan kek ni untuk adik tu..kawan2 yang merasa pun kata sedap. Jadi Alhamdulillah..dapat kita nikmati bersama kek ni..maknanya dapat kita gemuk bersama-sama... HAHAHAHA
















No comments:

Post a Comment