Friday 3 January 2014

Resepi Makanan Mia


Pagi Ahad, breakfast apa ek..oh ya..makan roti cicah kopi..maid pun kata dah bekpes jadi takdelah rajin nak buat nasi goreng ke apa sebab En Suami still tak balik lagi.

Pasal dah takde apa sangat, Mia pun tido lagi makanya merajinkan diri buat daging burger untuk dijadikan stok makanan Mia.

Sebelum tu dah google dah tapi resepi rata2 untuk orang dewasa kan jadi Cik Yan guna mana yang jadi bahan penting yang ada dalam setiap resepi beef patty ni.

Resepi Beef Patty:

Mince beef
Oregano flakes/ thymes/ parsley
Homemade breadcrumbs
Sebiji telur.
Black pepper

Satukan minced beef, telur, black pepper dan group herba omputih tu..pastu letak breadcrumbs sikit demi sedikit. Sambil gaul tu tekan sikit2 daging tu mana tau ada air daging banyak sangat..Cara nak tau masa bila breadcrumb dah cukup ke belum adalah dengan buat bulat2 pastu ratakan..Kalu takde yang pecah tepi2 tu kira cukupla tu..

Memandangkan ini adalah untuk Mia, sah2 takde garam kan tapi kalu nak buat lagi, Cik Yan plan nak letak bawang tumbuk, habbatus sauda menggantikan black pepper dan letak homemade tomato sauce dalam daging tu sikit..


Resepi Hash Brown :

4 biji kentang – rebus tapi jgn terlalu empuk
Bawang besar dadu
Cheese – guna cheddar block, parmesan block pastu parut.
Minyak sesuka hati –  guna minyak zaitun dari tanah Palestine
Homemade bread crumb

Kentang direbus, amik 2 biji potong dadu besar sesuka hati pastu lagi 2 tu parut atau lenyek cukup syarat. Gaulkan dengan bawang, cheese, minyak dan breadcrumb sampai leh berpaut. Pastu bentukkan sesuka hati dan simpan dalam tempat beku. Cik Yan tekan2 dalam acuan sebab saje nak ada bentuk walaupun Mia tu boleh je ngap.  Kalau takde acuan, ala rapat2 kan je kentang tu supaya bersatu dan buatlah macam empat segi ke bulat ke…


Sebab nak bagi Mia makan, Cik Yan masuk je dalam oven lepas renjis2 minyak zaitun kat tray tu. Sekali bakar dengan patty tu..tapi waktu bakar tak sama la..Cik Yan kuarkan hash brown pastu biarkan beef patty tu.

Hasilnya..next time kentang nak kasar dan kurang empuk sebab bila tekan2 dia dah jadi padat maka takde nampak macam hash brown Mc Donald pun…

 

Kesemua bebenda ni Cik Yan letak dalam plastik yang ada mcm zip tu pastu susun cantik dan simpan dalam peti beku..Makanya ada dua jenis dah dalam peti tu buat kudapan Mia di kala mama tak sempat nak prepare makanan secukupnya time mama keje.

Pasal rajin sangat kan Cik Yan nak membuat ni dan nak kena goreng2 sah2 la tak bagus kan..mulala menyimpan hasrat untuk memiliki air fryer..padahal bukan takleh guna oven buat macam Cik Yan buat skang kan...

No comments:

Post a Comment