Saturday 30 June 2012

Creme Brulee


 
Setelah beberapa kali mencuba, akhirnya Cik Yan dapat gak resepi Creme Brulee ataupun cara yang betul untuk membuatnya. Asal buat dulu failed je tapi still sedap cuma texture dia seperti puding gula hangus..gula atas tu pulak tak menjadi sangat jadi niat nak membeli chef torch tu diketepikan..

Satu hari tu, Cik Yan buka you tube dan cuba mencari klip membuat creme brulee dan rupanya tak jauh beza dengan apa Cik Yan buat tapi agaknya la mungkin pasal selama ni tak menggunakan teknik bain marie ketika membakarnya..Tang gula tu? no comment..mesti pasal tengok tak jadi..jadi buat gula pun ala kadar dan yang paling best la kan..En Suami makan buang gula tu sebab katanya hangus. Betul la dia cakap hangus sebab bukan gula terhangus tapi creme tu yang hangus..

Jadi kat sini saje nak share resepi yang bagi Cik Yan simple tapi menjadi..

Bahan yang kita perlukan :

2 cwn whipping cream
5 bii kuning telur (telur putih leh wat pavlova ke macaron ke..heheh)
1/3 cwn + 2 cmb gula (next time Cik Yan nak guna 1/3 cwn je sbb manis bagi Cik Yan)
1/2 cmt vanila
Secubit garam (kalau xleh agak..letak je 1/4cmt)

Whipping cream letakkan di atas api dan biarkan dia mendidih disekelilingnya..jangan sampai mendidih sepenuhnya.

Whisk kuning telur dan gula didalam bekas yang lain bersama vanila dan garam dan tuangkan sedikit cream tadi dan whisk lagi supaya telur tidak menjadi masak. Tuang cream sedikit demi sedikit sampai abis dan pastikan sebati.

Pasal Cik Yan takde ramekin, Cik Yan gunakan baking tray yang ada dan campuran cream tadi dituangkan ke dalam tray itu. Buang buih yang ada (kalau ada chef torch, ala kan kejap supaya buih hilang).

Bakar menggunakan kaedah bain marie (letak air dalam tray yang besar dan kemudian letakkan baking tray yang berisi cream tadi) selama 45 min pada suhu 160C ataupun sampai masak. Cik Yan suggest jangan gunakan api atas bawah sebab nanti cepat gelap permukaannya. Cukup guna api bawah je. Sejuk kan sebelum buat proses seterusnya.

Maka terjadila creme kita..

Untuk brulee pulak, kita taburkan gula atas permukaan creme tadi dan bakar menggunakan mode grill pada oven pada suhu 250C selama 10 minit..Siap sudah....




No comments:

Post a Comment