Sunday 13 May 2012

Puding Berkuah Sos Kastard Cocktail

Sabtu 12th May, memang hari rajin Cik Yan kot sebab seawal pagi dah bangun siapkan beef lasagna (resepi share kemudian sebab hasil x cantik..hehehe). Resepi ni Cik Yan amik dari blog Daya :
http://pamabearlilangel.blogspot.com/2011/03/lasagna-daging-mystyle.html

Cik Yan suka resepi ni sebab cuma gunakan cheddar cheese je, payah betul Cik Yan nak jumpa Mozarella ngan Parmesan Cheese brand apa ntah..Dulu dah pernah buat dan masa tu duk kat Mawar Sari jadi senang je dapat cheese tu kat Aeon AU2 tu..Brand lain ada tapi ntahla x suka kot.

Masa kemas kabinet, Cik Yan jumpala sebungkus agar-agar terus terbayangkan sesuatu yang manis tambahan ada fruit cocktail. Jadi selepas cleaners dari ProCleaners siapkan keje, terus Cik Yan masuk ke dapur sambil tengok resepi mana jadi pilihan. Dulu dah pernah buat sekali dan En Suami sangat suka siap ajak kawan makan bersama tapi kali ni Cik Yan tak nak guna resepi tu sebab tak suka akan rasa pudingnya yang kosong gitu je.


Dua resepi menjadi pilihan iaitu :
Puding nya dari blog Kak Ungku : http://kakungku.blogspot.com/2007/11/puding-kastard-berkuah-cocktail.html
Sos nya pula di ambil dari blog seorang Cikgu di Johor : http://soulain.blogspot.com/2010/08/resepi-puding-kastard-berkuah-yang.html

Kalau malas nak buka link tu, ni Cik Yan typekan di sini..tapi Cik Yan tak ikutla bulat2..

Resepi Puding
1 bungkus agar-agar
7 cawan air
3/4 cawan gula
1 tin susu cair - Cik Yan guna 200ml santan kotak
2 cmb tepung kastard
1 cmt vanila

Cara membuatnya :
Masakkan agar-agar dengan air sehingga hancur dan masukkan gula. Menurut Kak Ungku lagi sedap kalau masa masak agar-agar tu letak daun pandan. Cik Yan xde stok dalam fridge jadi x letak la..
Bancuh susu cair dengan tepung kastard supaya tidak berketul dan tapis ke dalam agar-agar tu dan masukkan vanila. Kacau perlahan-lahan dan bila rasa kastard tu dah masak, tutup api. Tuangkan ke dalam bekas yang di ingini dan biarkan mengeras.

Resepi Sos Kastard Berkuah
1  tin susu cair
1 cawan air
1 tin fruit cocktail
4 cmb gula pasir
2 cmb tepung kastard

Cara membuatnya :
Campurkan kesemua bahan dan masak dengan api perlahan. Kacau supaya tidak melekit bahagian bawah dan sehingga gula hancur. Tutup api jika merasakan kepekatan sos itu bersesuaian dan sejukkan.










2 comments:

  1. haha lasagna k.yan pun ada itam2 mcm daya nye ke? wakaka..

    ReplyDelete
  2. Dalam resepi Daya dah awal2 ckp last tu letak cream cheese tu kan tapi akak dah terabis lak cream ngan bolognaise tu..sudahnya letak je cheddar cheese atas tu ngan letak susu..ni la padahnya pepandai lari dari resepi..Hehehe

    ReplyDelete