Sunday 15 January 2012

Saya tak suka keadaan ini!

Lately, Cik Yan selalu jadi tempat luahan perasaan dari pihak A & B. Dari situ Cik Yan belajar menyelami situasi memasing dan cuba mencari jalan penyelesaian.

Sesuatu keadaan telah berlaku...pihak C yang tak tahu cerita sebenar masuk campur. Keadaan jadi serabut dan C ni ibarat meletuskan peperangan tapi yang tidak adilnya pihak A yang dipersalahkan.

Pihak B asyik mengatakan ingin mengubah keadaan supaya pihak A akan senyap tapi Cik Yan cuma nampak kegagalan. Selama ni hidupnya diatur pihak lain dan bila dilepas sekejap, bahana menimpa sedikit. Kononnya dediam tapi jadi parah.

Bila Cik Yan berbicara dengan pihak C, Cik Yan terkepit kerana tidak dapat menceritakan hal sebenar. Bagi Cik Yan jika hal itu diberitahu, mungkin keadaan menjadi jelas pada pihak C tapi bagaimana dengan kepercayaan yang telah diberikan dari pihak A & B? Jika keadaan bertambah buruk, Cik Yan akan kehilangan mereka ataupun tidak dipercayai lagi.

Acapkali pihak B mengatakan juga yang Cik Yan tak mungkin faham sepenuhnya kerana tidak berada di tempatnya..Dia menyalahkan takdir juga kerana menjadikan dirinya susah. Tapi dari pertama kali dia ucap sampai sekarang, tidak nampak sebarang perubahan pun.

Apabila Cik Yan bercakap mengenai pengurusan kewangan Cik Yan, bagaimana Cik Yan tidak membeli apabila keadaan memerlukan duit yang banyak tertiba dia melenting dan menjadi sensitif. Bukan seorang tapi ada beberapa yang mengatakan pihak B ni rajin berbelanja dan kadangkala membazir. Dia suka membuat kek siap menjelaskan pada Cik Yan yang kawan2 di opis akan memerli jika buat kek tapi tidak dibawa ke opis. Cik Yan faham keadaan itu kerana telah alaminya tapi Cik Yan jugak buat tak peduli. bagi Cik Yan, ada rezeki, adalah dan tak perlu kawan bagi arahan untuk membawa ke opis. Belanja membuat kek sangat tinggi dan jika keadaan kita kesempitan wang, tak perlula nak buat kek. Bila susah, adakah kawan itu yang akan menghulurkan bantuan?

Kali terakhir dia cakap Cik Yan tidak berada ditempatnya, membuatkan Cik Yan menung semalaman dan keesokannya, Cik Yan beritahu En Suami yang dedua pihak itu BODOH SOMBONG! Dan pihak C yang tidak adil dalam membuat penilaian kerana lebih percayakan pihak B. Cik Yan juga bernekad, sekiranya mendapat lagi statement Ci Yan tidak berada di tempatnya, Cik Yan akan membalas. Tidak perlu lagi Cik Yan comfort pihak B dan juga akan mencabar pihak A meluahkan segalanya depan pasangan dia dan biar pihak C dengar segalanya.

Bila orang yang hidupnya kesempitan wang asyik menyalahkan takdir, dan membanding diri dengan Cik Yan yang kononnya tiada masalah...Sape diri kamu jika tidak kamu sendiri mengubah nasib. Jangan asyik menyalahkan takdir dan minta orang memahami keadaan kamu kerana kemungkinan pihak yang kamu katakan itu mungkin ada ujian yang lagi hebat tanpa kamu sedari. Kamu, diri Kamu saja yang boleh mengubah keadaan sendiri!

No comments:

Post a Comment