Sunday 1 January 2012

2012

Berlalu sudah tahun 2011 dan tahun 2012 pulak perlu ditempuh. Apa ek dah jadi tahun 2011?


Awal Januari tu, Family trip (belah En Suami) ke Cameron. Sewa apartment yang x mahal tapi  boleh memasak semua. Dapat makan  scone The Olde Smoke House yang dulu cuma dengar cerita tentang keenakannya. Kira lepas lah hajat En Suami nak bawak mak dia menjengah Cameron.

Pas balik dari Cameron tu, abang ipar kena buat bypass lak..Masa tu En Suami pun start plan for lodging, financial family abang ipar yang ada kat kampung. Maka orang duk berkampung kat rumah reramai. Mujur rumah skang..kalu rumah sewa dulu, susahla nak kuar masuk bilik sebab rumah tu melalui ruang tamu kalu nak ke bilik.
.

Cik Yan lak mula la serius fikir nak baby..sebab dulu kata kalu boleh dah pindah rumah, nak baby maka gi lah jumpa doktor yang berdekatan kat rumah ni. Sekali doktor diagnose ada ovarian cyst dan perlu dibedah segera. Masa tu tergamam dah, doktor lak cepat je kata kena operate dalam sehari dua pastu lak spital kat Shah Alam. Eh, rumah Cik Yan ni banyak spital dekat2 tapi apa kes nak gi sana kan.
Jadi call GP Cik Yan dan dia advise untuk jumpa Dr Ashar di Ampang Puteri Specialist Hospital. Confirm kena operate gak tapi dia cakap settlekan la semua keje dulu dan gi bercuti dulu..tapi kalu sakit, segera datang spital..tu pesan doktor.

Februari lak Cik Yan bercuti-cuti ke Bandung. Tiket dan hotel semua dah dibeli awal2 lagi. Walaupun abang ipar baru je bypass, tapi dah condition stabil kitorang gi je..Konon la tak reti shopping kan..memang betul..En Suami la sibuk carik itu ini.. Cik Yan tau mengejar waktu makan je.Tapi best ar dapat shopping kasut kat sana. Baju2 pun okay gak dan harga taklah melampau macam kat KL ni.

Pastu Cik Yan pulak operate dan diberi cuti 3 minggu. Dalam masa 3 minggu tulah Cik Yan dah start ngan buat blog dan En Suami lak dok ulang alik ke Port Klang untuk oral Master dia. Alhamdulillah setelah 5 kali kot asyik kena cancel oral tu, En Suami dengan rasminya mendapat title yang dikejar itu setelah lama berhempas pulas belajar dan mengejar sea time dia..

Tahun 2011 jugak Cik Yan start amik order kek sesikit. Tak sangka jugak masih ada orang menempah kek2 Cik Yan. Yelah, selama dulu Cik Yan buat-buat dan panggil kenkawan makan. Pastu mana la kita nak tau sedap ke pada selera kawan kan. Alhamdulillah..pasni kena praktik opera cake. Ada dah orang nak order cuma tak confident sebab dulu buat tak betul kan..Tapi dah ada dah lesson learned dalam menjadikan opera cake tu. En Suami pun menyokong lak aktiviti amik order ni tapi biarlah berpada kan supaya Cik Yan leh lagi sesuka buat benda lain selain baking je..

Untuk En Suami lak..dahla dapat title Master kan..pastu menyimpan duit sampaila boleh beli motor dia. Jadi pada September tu, Nite rod menjadi miliknya. Banyak kisah dan pengajaran bermula dari motor ini. Kita dapat tau pandangan orang terhadap kewangan kita, kebolehan kita dan apa yang penting kami suami isteri dan keluarga saje yang tau setakat mana kami boleh bukan dari pihak luar.

Ni yang paling best dan manis. Cik Yan dipaksa belajar membawa Si Besar dan destinasi pertama adalah ke Bangi Equatorial Hotel untuk sesi THP. Time ni gak En Suami kurang puas hati kerana Cik Yan baru je lepas operate tapi ada orang buat arrangement yang dia sendiri takleh nak fulfill. Mangsanya Cik Yan yang baru je naik cuti selepas operation. Nak suruh orang lain? last minute tu, orang lain pun ada keje memasing lagi lak weekend kan masa bersama keluarga. Sejak dari tu..Cik Yan belajar kalu rasa2 kita yang jadi mangsa, baik bagitau planner dept yang kita nak buat bila dan bila..dan bukan ikut time orang yang cuma merancang tapi suruh orang lain attend.

Bila En Suami tengok Cik Yan bawak Si Besar okay je jadi dia gi keje pun tak bawak dah Si Besar. Time keje bawak Si Kecik ke LRT dan weekend Si Besar berjalan ke kedai baking provider dan balik rumah family Cik Yan. Siap ada jugak kisah tersesat 3 jam nak gi service centre Si Besar kat Puchong. En Suami lak leh gelak2 bila tau citer yang Cik Yan drive 3 jam..pencapaian terbesar tu sebab meredah hujan lebat, sesat sampai ke Damansara semua.

Kat opis lak dapat orang baru lagi termasukla orang lama yang berada di offshore. Group baru..lain ragamnya tapi seronok bila bersatu dan bersama siapkan apa yang dirancang. Segala masalah takyah sampai kat boss kot..settle sesama sendiri dan sokongan antara satu sama lain memabg best. Harap 2012 ni walaupun susah camner pun, kitorang leh work together, fun together and make us strong.

Jadinya kita lihat tahun 2012 camner pulak kisahnya nanti.

No comments:

Post a Comment