Saturday 28 January 2012

Roda berpusing

Roda, sentiasa berpusing, sekejap kita di atas, sekejap kita di atas..Tatkala di atas, kita kena sentiasa beringat supaya bila jatuh ke bawah, kita jatuh dengan selamatnya. Pendek kata, di kala berada di atas, berbuat baikla sesama manusia tak kira berharta atau tidak.

Bila berjalan melihat permandangan atau keletah manusia, En Suami sering berciter tentang zaman silamnya. Dahulu En Suami dan keluarga hidup susah setelah berlaku perpisahan paling dasyat dalam hidup mereka. Sewaktu di kampung, En Suami menolong mencari rezeki dengan menjual/ menghantar kuih atau makanan di kedai2 makan yang ada. Ibunya pula membanting tulang bersawah padi dan juga mengambil upah memotong getah.

Setiap hari En Suami akan membuat roti canai sama ada untuk dijual di tepi jalan atau mintak pekedai makan jualkan. Ada kala laku, ada kala mereka kerugian sangat. Begitulah keadaan zaman dahulu dan kadang kala itu yang menyentuh perasaan En Suami bila menyaksikan orang yang berjualan di pasar atau memana tidak mendapat kunjungan pembeli. En Suami cakap dia telah mengalami keadaan itu dan memahami sangat perasaan memikirkan duit yang dapat di bawa pulang untuk keluarga.

Di kampung, En Suami sentiasa diperlekehkan oleh bebudak kampung yang lain. Dahulu dicerca, dihina sehinggakan bebudak kampung boleh mengejar dia yang ketika itu membonceng basikal bersama adiknya. Mereka menolak En Suami maka jatuhla dia dan adik dan yang paling dasyatnya kaki En Suami tercucuk besi yang ada di atas jalan. Kasihan bila membayangkan keadaan itu dan kesannya masih ada lagi. Bayang jelah di kampung, duit takde..sakit ditanggung begitu saje.

Cik Yan pernah menanyakan En Suami bagaimana keadaan orang yang menghina dia itu ketika ini. En Suami menjelaskan ada pada satu ketika insan itu sangat terkejut dengannya. Tambahan lagi bila En Suami dan abang memberikan rawatan yang terbaik untuk emaknya. Pasal itu la kekadang bila di rumah keluarga En Suami, pabila ada tetamu kunjung tiba, Cik Yan nak tahu sangat adakah itu orangnya.

Skang, kekadang Cik Yan rasa protective sangat terhadap En Suami. Cik Yan taknak apa yang berlaku dahulu berulang dan melukakan hatinya. Kekadang Cik Yan la over sangat kan sampai En Suami suruh Cik Yan bawa bertenang. Pasal itu Cik Yan segera je mencantas sekiranya teman dia membuat sesuatu yang membuatkan En Suami susah hati..Manusia ni, bila orang buat baik..dipijaknya kepala. Bila kita cerita impian atau keinginan kita, dipotongnya dengan mengatakan kita berangan atau menunjukkan kekurangan kita. Ada masa kita memang kena dengar nasihat tu tapi kalu nasihat di beri kerana sesuatu..minta maaf jelah..simpan saje nasihat kamu untuk keluarga kamu.

Biarla roda berpusing kerana itu lumrahnya tapi bila di atas, siapkan diri supaya apabila di bawah..kita masih lagi boleh tersenyum riang dan menikmati hidup yang mendatang dengan penuh keindahan.

No comments:

Post a Comment