Saturday 25 July 2015

English Vinglish

Hari tu masa tengok iklan tertarik sangat dengan sedutan dari cerita English Vinglish. Tadi masa tukar channel tv sajala tekan TV3 dan citer tu sedang ditayangkan.

Dalam citer ni, suri rumah tu, Sashi terasa seperti dirinya takde value. Masa dia gi US sebab nak bantu persiapan kawin anak buah dia, dia terasa keciknya dunia dia apabila terdedah kepada ragam manusia. Bila di adukan pada suami, suami hanya bersikap acuh tak acuh dan asyik sibuk kejarkan kejanya sebagai pensyarah tak silap. Anak pula telefon semata kerana tak jumpa buku skrap dan sempat kata 'mak pergi belajar membaca dulu baru boleh baca'.

Being a housewife macam tak penting dalam keluarga sebab bukan kita yang mencari rezeki untuk anak2 dan suami sentiasa melepaskan tanggungjawab rumah dengan alasan letih kerja..letih itu letih ini padahal isteri terperap..sakit2 pun kena menghadap ragam anak yang kadang2 payah tido..yang kadang2 perlu layanan. Sesetengah pula suka bagi alasan kenapa suka bergantung pada suami untuk makan2 minum2..nape tak drive sendiri bagai padahal kalau kawan kata boring bagai..pergi tempat yang Islam kata jangan pergi pun macam takpe sebab leh jawab niat tu penting..niat nak hiburkan hati kawan...Tak taula kalau hiburkan hati kawan lagi banyak pahala dari hibur hati anak isteri.

Lumrahnya bagi suami mungkin apa yang ada cukup dah..isteri anak dapat makan minum rumah sudah..kalau dalami Islam bebetul mungkin dia nampak mana kedudukan dia dalam keluarga. Bukan macam setengah orang kata kedudukan tinggi sampai isteri jadi hamba pada mertua..One day..Cik Yan harap sangat dia kehilangan segalanya. Tengokla mak dia tu datang tak bantu..insan2 kaya raya bertitle gah tu datang tak memberi tongkat..tak perlula sibuk2 dengan title megat ke syed ke apa. Manusia sama je.


No comments:

Post a Comment