Saturday 15 June 2013

Nape saya control...

Mia dah boleh makan skang tapi masih lagi diberi dalam bentuk puree. Makanan pertama Mia adalah apple puree yang Cik Yan steam dan blend menggunakan Avent. Mengapa apple jadi pilihan adalah kerana masa Mia takleh poo poo, Dr Iean nasihatkan agar beri jus apple yang katanya elok untuk perut dan boleh membantu proses pembuangan. Pastu bila dok baca tentang makanan pertama bayi, maka makin kuatla keinginan nak bagi apple dulu.

Walaupun Mia menghampiri 7 bulan, dia masih belum lagi di beri bijirin seperti nasi ke oat ke. Melalui pembacaan, kalau beri seawal 6 bulan mungkin boleh mengakibatkan sembelit jadi digalakkan lewat memperkenalkan sebarang bijirin dulu. Cik Yan pula memang sangat fobia kerana teringat kisah anak buah yang sembelit sampai 3 minggu kot dan apabila doktor kat kampung kata mungkin perlu dibedah, di bawa ke KL dan nasib tak kena bedah. Apa yang menjadi pengajaran apabila doktor bertanyakan kekerapan membuang dan pemakanan anak itu. Ketika itu dia sudah berusia 2 tahun lebih tapi cukup untuk merisaukan Cik Yan.

Kenapa Cik Yan control sangat pemakanan Mia sampai ada yang kata relaxla semua tu kat Cik Yan. Siap cakap lagi jangan nak takut, bagi je budak tu rasa semua bagai..Bagi Cik Yan, pemakanan awal bayi menjadikan atau menunjukkan bagaimana kesihatan anak itu nanti. Jadi tak salah mencuba sekarang sebelum anak itu menjadi pandai memilih dan tak mahu menerima. 

Cuba tengok kes anak susu badan, tapi kerap kali kuar masuk spital, tak kerana demam terlampau panas, cirit birit ataupun kerana lendir dalam peparu. Itu bagi Cik Yan kerana ibu tak jaga makan, minuman berais, berembun..sang suami elok je cakap kat isteri orang lain yang isterinya makan tak jaga, anak tak alergi tapi dia tak perasan pun mengapa anaknya kena asma, masalah perut semua takpun kerap bawa anak kuar malam ke sana sini. Kalau bernasib baik, mungkin anak takde pape, tapi kalau nasib tak baik camner?

Lagi satu yang menjadi kerisauan adalah kerana keluarga kami, belah Cik Yan dan En Suami mempunyai secara penyakit berbahaya. Keluarga Cik Yan dengan sejarah cancer dan En Suami pulak masalah jantung. Ada seorang teman pernah bagitau penyakit ni ada yang mengikut teori umur. Contohnya jika orang tua terkena penyakit itu pada usia 60, maka anaknya akan kena atau mula ada kesannya pada awal 30. Ternyata ianya seperti terkena kerana arwah ayah En Suami meninggal kerana sakit jantung pada usia 60+ dan ibunya pula menjalani bypass pada usia 65 dan akhirnya pada usia 34, abang En Suami menjalani bypass.

Jadi itu adalah sebab mengapa Cik Yan begitu menjaga pemakanan anak supaya kalau di takdirkan terkena (kata keturunan) biarlah di usia lewat jadi anak itu dapat lagi menikmati hidup usia mudanya ataupun bukan pada kadar merbahaya. Kan omputih kata you are what you eat. Jaga makan, jaga minum, hidup cara sihat Insya Allah kita leh nikmati hidup ni tambahan lagi jaga kesihatan badan pun amanah Allah gak...

No comments:

Post a Comment