Friday 26 April 2013

3 liter air

Sejak mula mengandung sampaila skang, Cik Yan suka tanya sesape yang ada pengalaman atau sesape saja yang sudi berkongsi ilmu tentang kandungan, bersalin, pantang dan wat masa ini tertumpu kepada penyusuan badan. Alhamdulillah hidup ini dikurniakan dengan teman2 yang sanggup berkongsi ilmu dan ada juga sebahagian yang menjadi rapat dek kerana nak kongsi ilmu ni. Memandangkan Mia menyusu badan, Cik Yan sentiasa nak tahu cara untuk memastikan susu cukup untuk Mia dan juga Mia dapat menikmati zat2 untuk pembesarannya. Teringat saat bertegang leher dengan En Suami yang risaukan tumbesaran Mia tambahan lagi Doctor mengeluarkan ayat "jika mahu, boleh top up dengan sedikit formula dalam 1 oz setiap penyusuan". Bila diingat kembali dan ketika ini, rasa bahagianya perjuangan itu mendapat sokongan padu dari En Suami. Ya, faham. Rata-rata suami inginkan yang terbaik untuk isteri dan anaknya tapi bila kita berselisih pendapat, harus pada benda yang betul. Manis sungguh ingatan itu tambahan lagi En Suami tanya jika Cik Yan sudi berkongsi pandangan dengan pekerjanya yang dah mula campur susu padahal umur anaknya masih muda dari Mia.

Bila menyusu badan, maknanya kita kena makan makanan berzat dan juga minum air yang banyak. Betul ada supplement ataupun pil untuk milk booster dan Cik Yan sendiri amik Shaklee tapi bagi Cik Yan itu sekadar untuk mencukupkan diri dengan zat2 supaya mencukupi untuk proses penghasilan susu badan. Kita kan bekerja jadi ada masa2 kita kurang endah akan pengambilan makanan kita mengikut pemakanan seimbang jadi amikla pil vitamin mengikut kemampuan dan tujuan. Kawan baik Cik Yan sentiasa memesan supaya sentiasa ingat tujuan kita nak menyusukan anak dengan susu badan selama yang boleh dan tak lupa pesan agar minum air minimum 3 liter. Jadi kat entri ni nak share camner Cik Yan dapat pastikan pengambilan air minimum 3 liter. 3 liter air itu adalah air masak bukan air kopi atau air sirap ke semua tu. Tengok macam lembu dan haiwan yang lain, mereka minum air je kan untuk penghasilan susu. Ala cakap pasal lembu, emo lak jap sebab terbayang siannya anak lembu tak dapat kolustrum sebab kita rampas dan bagi kat anak manusia.

Sejak mula menyusukan Mia, memang dalam blog atau memana jurnal penyusuan ibu dah pesan agar minum air yang banyak kan jadi Cik Yan amalkan ketika nak menyusukan Mia, minum satu mug air masak, pastu standby satu mug lagi untuk minum sewaktu penyusuan dan selepas baby kenyang, minum lagi 1-2 mug sebab dahaga. Masa tu tak dapat sukat la berapa banyak tapi rasanya cukup sebab Mia banyak kali menyusu dan bekas air masak Cik Yan cepat je abis padahal minum sorang je tu. Tu ketika dalam pantang la, kalau orang tua mesti dorang marahkan minum air banyak2 dan kawan Cik Yan pun walaupun lum menimang anak, awal2 dah cakap minum air banyak nanti leh kembang urat ke apa semua. Harapnya tak la kan sebab kesan tak nak kembang urat tu akan mengakibatkan kejatuhan susu dan juga sembelit. Tak sanggup kot sembelit time pantang dengan keadaan kita baru bersalin tu. Pantang larang orang tua, perlu kita kaji akan sebabnya, keadaan dan akibat pada badan kita ketika ini. Kalau dorang pesan jangan mandi air sejuk tu, ikutlah sebab Cik Yan yang tak suka mandi air panas pun terasa selesa ketika dalam pantang tapi cuba skang, jangan harapla nak membiarkan diri mandi air panas selalu.



Eh jap, bila dah type pepanjang, macam promo lak barangan ni kan..Takpela sambung je citer 3 liter ni. Cik Yan beli bekas air tupperware kerana warna purple nya dan berkapasiti 1 liter. Memula nak je carik 2 liter kan tapi bila fikir balik, amboi saje je kan nak duk je melebarkan punggung kat depan pc opis tanpa berjalan top up air. Maka memadai la dengan purple 1 liter sebab masa tu beli pun pasal nak purple je. Jadi bawak gi opis, datang pepagi isi penuh sampai takde ruang kosong dengan anggapan cukup 1 liter. Pastu Cik Yan buat air kopi (minuman wajib - ini kerana ia adalah milk booster Cik Yan). Ramai dari dulu menegur kerana jumlah sugar cube yang dimasukkan ke dalam air kopi Cik Yan tapi Alhamdulillah time pregnant, tak kena minum pun air glucose tu dan blood test result pun tak menakutkan Dr Ashar. Jadi kerana itu, sentiasa Cik Yan beranggapan untuk flush balik akan kemanisan atau lambakan gula kopi itu, Cik Yan minum air masak banyak-banyak. Maka dengan itu dalam masa 2 jam diri ini, dipenuhi dengan secawan kopi eh tak 1 mug dan 1 liter air. Ada orang tanya bekas air Cik Yan bekalan berapa hari dan Cik Yan mampu menjawab Insya Allah tahan sejam je paling cepat..

Duduk opis dari pagi sampai abis keje, kekadang memang leh sampai 4 liter dek kerana bosannya atau stress nya melihat keje dan memikirkan best news selepas itu. Banyak minum air maka Insya Allah susu pun banyak sampai kekadang alamak...botol tak cukup..Ada orang cakap dia mengalami masalah penyusuan tapi bila tanya apa ikhtiar nya, jawabnya banyak pada malas. Ada tu susu ada tapi dia lagi rajin nak bagi susu botol pada waktu malam kerana cepat kenyang dan dia leh tido. Owh ibu...janganla camtu. Kesian anak..nape nak ajar diri kita menyekat hak anak. Kita nak barang mahal bukan main kita usaha sana sini tapi nape benda simple2 kita tak usaha all out?? Cik Yan belajar satu perkara gak, kekadang kita ni rasa kita cukup mampu maka kita cepat aja nak belikan susu tepung dan beri pada anak tanpa usaha dan kaji mana silap kita. Ada tu lebih kepada fikir nak badan kecik je sampai merosakkan diri sendiri tanpa sedar dan ada yang berkira dengan anak dengan tidak sudi luangkan masa untuk menyusukan anak dan berkira untuk berjaga malam. Memangla Cik Yan pun alami keadaan sakit pinggang, sakit belakang sebab Mia menyusu lama tapi apa yang kita rugi? bukan sakit sampai jadi lumpuh..anak kita tu, amanah Allah. Jika kita korbankan segalanya, Allah permudahkan kehidupan kita dengan syarat Doa je selalu dan Redha akan ketentuanNya. Sorang ibu ni memang doktor pun kata tak dapat nak bantu untuk banyak kan susu tapi dia masih berusaha dan sudahnya masih mampu nak bekalkan 3 botol susu badan setiap hari pada pengasuh anaknya. Nak seribu daya tak nak seribu dalih.

Bayang jela bila kita tua nanti, anak pun berkira ngan kita..Bayang jelah kat padang Mahsyar, anak tuntut hak nya dan kita boleh jawab, usaha kita sekian sekian tapi itu sahaja rezeki yang ada yang mampu kita bekalkan. Susu takde, doktor kata tak de masalah pada badan, amik supplement. Tak mampu, kaji diri sendiri tentang pemakanan kita, carik milk booster..Kalau susu ada sikit, sebelum jadi langsung takde, cecepat buat power pumping, tandem nursing semua. Gunakan masa tak keje tu dengan mengepam..bagi Cik Yan baby yang dah minum susu tepung sempat lagi untuk kita usaha sebab time dia menyusu tepung tu, kita pam dan pam dan pam..Long weekend? tak yah la nak jenjalan atau overnite memana..time tu kita bangun pepagi dan pam..kalu dapat suami kaki bola lagi best..ada peneman di waktu pagi yang mana hormon prolaktin sedang banyak tu. Macam Cik Yan kesian lak kat En Suami sebab bila dia perasan Cik Yan bangun pam, dia pun ikut kuar bilik dan teman..Bila di tegur dia kata dia hanya mampu teman je sebab tak mampu nak bagi susu badan kat Mia. Mana tak semangat Cik Yan nak bangun pagi kan sebab En Suami sangat hargai apa yang Cik Yan buat. Dan yang tak leh tahan tu skang kat rumah penuh dengan makanan instant yang ada khasiat lebih sikit dari maggie sebab En Suami nak elak Cik Yan dari masak bebenda sesusah ketika lapar di awal pagi.




No comments:

Post a Comment